• אהבתם? שתפו!

תגידו לי אם התרחיש הבא מוכר לכם: הילד שלכם היה פשוט מעולה בגן, הוא היה חברמן והפגין כישרון אדיר בכל דבר ותליתם בו תקוות גדולות להמשך, אך פתאום בכיתה א' קרה משהו לא ברור והילד התקשה בדברים בסיסיים בעוד ששאר בני כיתתו מתקדמים. יכול להיות שהקשיים שהתגלו הם בתחומי הקריאה והכתיבה או בתחומי החשבון הבסיסיים ויכול להיות שזה נראה בדברים זניחים כמו קושי בהחזקת מספריים או בילבול מילים מדי פעם.

אל תקבלו סימנים כאלו ותגידו 'הוא עוד ישתפר'. חשוב לבדוק ולזכור כל סימן כזה כי בסופו של דבר הסימנים האלו יכולים להיות אלו המרמזים על ליקוי למידה.

יש כמה לקויות למידה וכל ליקוי פוגע בצורה שונה באדם. ליקויים כאלו יכולים להיות מולדים או כאלו שהתפתחו עם השנים אך רבים מהם אינם חולפים וצריכים התמודדות יום-יומית. חלק מהליקויים פוגעים ביכולות הקריאה או הכתיבה ויש כאלו שלא יפגעו ביכולות אלו כלל אלא 'רק' בחישובים בסיסיים במתמטיקה. יש כאלו שדווקא יקשו על למידת שפה חדשה כמו אנגלית ויש כאלו שיהיו רדומים למשך זמן רב עד שיופיעו ברגעי לחץ כשתהיו כבר גדולים.

מה עושים במידה ומתגלים סימנים?

הדבר החכם ביותר לעשות הוא להתייעץ עם הצוות החינוכי. לפעמים ילד שעושה רושם שהוא לא מתאמץ או מזניח עושה זאת שלא במודע בגלל קשיים מסוימים כמו קשיי קשב וריכוז. חשוב שהצוות החינוכי יעזור לו ויתן לו את התמיכה שהוא צריך, אך אם זה לא מספיק ולא חל שיפור משמעותי יש צורך לפנות לאבחון דידקטי לצורך אבחון.

אבחון מוקדם יכול לפתור בעיות של דימוי עצמי נמוך או פיתוח התנהגות שלילית כתגובה לסביבה. ילד שלא ממש את הפוטנציאל שלו (בעיני ההורים או הצוות החינוכי) יכול בסופו של דבר לפתח מגננה אגרסיבית או להיפך, יהיה שקט וירחיק את עצמו מכולם בגלל דימוי עצמי נמוך הן מבחינה לימודים והן מבחינה חברתית.

חשוב לגשת לאבחון דידקטי על מנת לאמת או לשלול את הבעיה.

מה עושים באבחון דידקטי?

האבחון הדידקטי הוא אבחון אשר אורך מס' שעות במפגש אחד או יותר בהתאם ליכולתו של הנבדק לעשות זאת ב'מכה אחת' או לא. האבחון יותאם לגילו של הנבדק ויבוצע לאחר שהמאבחן אסף נתונים לגבי הנבדק. שימו לב שנבדק יכול להיות בכל גיל ולאו דווקא ילד או תלמיד תיכון שמעוניין בקבלת הקלות והתאמות במבחנים אלא גם סטודנט ואפילו אדם מבוגר יותר.

בסוף האבחון ישטח המאבחן את הממצאים ויסיק את המסקנות וישתף אותם עם ההורים והצוות החינוכי (במידה ומדובר בילד) או עם הנבדק עצמו. לעתים יכול לקבוע המאבחן שהאבחון הדידקטי אינו מספיק ויש צורך לבצע אבחון כולל יותר אשר בודק לא רק את היכולות הקוגניטיביות של הנבדק אלא גם את האזור הרגשי והנפשי שמשפיע על הנבדק. אבחון זה נקרא אבחון פסיכודידקטי והוא מורכב יותר וכולל יותר ולכן גם עולה יותר. האבחון הזה מבוצע על ידי פסיכולוג שהתמחה באבחון דידקטי או על ידי פסיכולוג שעובד במשותף עם מאבחן דידקטי.